Räjähdys maakaasun risteysasemalla Itävallan Baumgartenissa tapahtui tiistaina 8:45. Räjähdys on aiheuttanut Euroopassa energiakriisin. Italiassa kaasuputkiston siirtopaine on painelaskenut hälyyttävästi.
Räjähdyksessä kuoli yksi ja 18 ihmistä loukkantui.
Risteysasema on tärkeä koko Euroopan kaasunsiirrolle, maakaasu tulee Baumgarteniin useita putkilinjoja pitkin Slovakiasta ja Saksasta. Risteysasemalla maakaasu pumpataan Itävallan siirtoverkon kautta mm. Italiaan.
Italian teollisuusministeri ilmoitti, että maan on tartuttava ”vakavaan” energiahuoltoongelmaan.
Slovakian tärkein kaasunsiirtoreitti Itävaltaan suljettiin heti räjähdyksen jälkeen, kertoi Slovakian putkilinjan operaattori Eustream.
Venäläinen Gazprom Export ilmoitti yrittävänsä uudelleen ohjata kaasuvirtoja ja siten turvaamaan keskeytymättömät kaasun toimitukset.
Maakaasua siirretään paineistetuissa putkissa kaasukentiltä käyttökohteeseen.
Maakaasun siirtoverkoston tärkeimmät osat ovat siirtoputkisto venttiiliasemineen, kompressoriasemat ja maakaasun luovutuspisteissä sijaitsevat paineenvähennysasemat. Maakaasu siirtyy käyttöalueiden läheisyyteen maanalaisissa siirtoputkistoissa, jotka asennetaan noin 1–2 metrin syvyyteen.
Kompressoriasemien avulla nostetaan maakaasun painetta ja lisätään siis maakaasuverkoston siirtokapasiteettia. Siirtoputkistosta maakaasu johdetaan paineentasausasemille, joiden tehtävänä on alentaa siirtoputkiston paine asiakkaalle käyttöön sopivaksi.
Maakaasun vapautuminen ilmaan vuotojen tai muiden syiden vuoksi voi aiheuttaa räjähdyskelpoisia kaasun ja ilman seoksia.
Leimahduspisteestään riippuen ne saattavat jo ympäristön lämpötilaa vastaavissa olosuhteissa muodostaa räjähdyskelpoisia ilmaseoksia. Jalostuslaitteistojen ympäristöä pidetään
useimmiten räjähdysvaarallisena ATEX-tilana.
ATEX- ilmankoostumusryhmät I, IIA, IIB sekä IIC.
I= metaani CH4 (maakasu) tai sen kaltaiset kaasut.
Metaanin kiehumispiste on n. -162 °C, joten se on vaikeasti nesteytettävissä. Kriittinen lämpötila metaanille on n. -82 °C ja kriittinen paine pabs n. 46 bar.
Maakaasu, metaani CH4 on kevyempää kuin ilma.
Metaanin syttymisrajat ilmassa ovat 5…15 tilavuusprosenttia.
Metaani on siis syttyvä, kun sitä on ilman kanssa sekoittuneena vähintään 5 tilavuusprosenttia mutta enintään 15 tilavuusprosenttia.
Metaanin itsesyttymislämpötila ilmassa on 600…650 °C.
Tämän lämpötilan yläpuolella metaani palaa seossuhteesta riippumatta. Metaani palaa sinisellä, heikosti valaisevalla liekillä. Liekin värin perusteella ei ole käytännössä mahdollista arvostella palamistulosta tai savukaasujen koostumusta.
Maakaasun purkautuessa korkeasta paineesta alhaisempaan paineeseen kaasu jäähtyy.
Lämpötilan aleneminen on suuruusluokkaa 0,4 °C/bar. Maakaasun purkautuessa 40…50 baarin paineesta ulkoilmaan lämpötilan aleneminen on n. 20 °C.
Monissa tapauksissa on mahdotonta toteuttaa riittävän varmoja räjähdyssuojatoimenpiteitä, joilla räjähdyskelpoisten ilmaseosten ja syttymislähteiden esiintyminen voitaisiin välttää. Silloin voidaan ryhtyä toimenpiteisiin räjähdyksen vaikutusten rajoittamiseksi.
Tällaisia toimenpiteitä ovat:
• räjähdyksenkestävä rakennustapa
• räjähdyspaineen alentaminen
• räjähdyksen vaimentaminen
• liekkien ja räjähdyksen leviämisen estäminen.
Sähkömoottorin laakereihin kohdistuu suuria lämpötilan vaihteluita riippuen moottorin asennuspaikasta. Ulkona sijaitseva moottori joutuu talvella kestämään…
EU-maissa on kaikkiaan noin seitsemän miljoonaa kilometriä vesi- ja jätevesiputkistoja. Näistä suuri osa on ollut…
Ehkäisevien huoltotoimenpiteiden indikaattorina taajuusmuuttajissa käytetään lähinnä kunkin komponentin laskennallisia käyttöikäarvoja, käyttökokemusta ja ajoittaisia mittauksia. Taajuusmuuttajien…
Aina, kun moottori, pumppu tai muu laite on ollut irrotettuna, täytyy moottori ja käyttölaite linjata…
Kaikessa voitelussa on kysymys monien eri tarpeiden yhteen sovittamisesta. Kone- ja laitevalmistajat sekä käyttäjät joutuvat…
IE4 hyötysuhdeluokan moottorit perinteisellä luotettavalla induktiomoottoritekniikalla. Varasto-ohjelmastamme löytyy uudet vaatimukset täyttävät IE4 moottorisarjat. IE4 moottorit…
Cookien käytöllä ei kerätä yksilöiviä tai henkilökohtaisia tietoja. Käytetään vai kävijämäärän seurantaan