Teollisuuskytkimet yhdistää kaksi pyörivää akselia päittäin toisiinsa. Akseleita ei voida asentaa riittävän tarkasti, tarvitaan liikkuvaa tai joustavaa kytkintä tai vaimentaa värähtelyjä.
Kytkin välittää tehon akselilta toiselle. Kytkimiä on olemassa monia eri rakenteita ja ne voidaan ryhmitellä akselinliitoksiin ja akselikytkimiin.
Akseliliitokset jaotellaan kolmeen ryhmään: kiinteät, liikkuvat ja joustavat akselinliitokset.
Kiinteät teollisuuskytkimet:
– Laippakytkimet
– Kuorikytkimet
– Säteishammastukset
Liikuvat, vääntöjäykät teollisuuskytkimet:
– Hammaskytkimet
– Ketjukytkin
– Sakarakytkimet
– Metallilamellikytkimet
Joustavat teollisuuskytkimet
– Kumijousikytkimet
Joustava ParaFlex rengaskytkin
Rengaskytkimessä yhdistyvät joustavien kytkinten parhaat ominaisuudet, kytkimen joustava elementti kestää kulma- radiaali- ja aksiaalipoikkeamia. Laipat saa myös kartioholkkikiinnityksellä ja elementit voi vaihtaa irroittamatta napoja akselilta. Keskipakopumppujen asennuksessa käytetään usein joustavia rengaskytkimiä.
ParaFlex rengaskytkimen erinomaiset ominaisuudet ovat yli 50 vuoden pitkäjänteisen tuotekehityksen tulos. Ristikkäin asetellut monikerroksinen ristikudos-vahvistus kerrokset siirtävät kytkimen vääntömomentin tasaisesti, mikä mahdollistaa suuren vääntömomentin.
ParaFlex rengaskytkimen asentaminen on vaivatonta ja nopeaa. Rengaskytkin koostuu akseleille kiristysholkilla kiinnitettävistä navoista rengaselementistä ja kiinnityslaipoista.
Rengaskytkin vaimentaa tehokkaasti akselin kautta johtuvia värähtelyjä, vaimentavat runkoääntä ja vähentävät siten melua. Välyksetön kytkin ei ole herkkä iskumaisille kuormitus piikeille.
Joustava rengaskytkin pehmentää lyhytaikaisia vääntömomenttisysäyksiä ”varastoimalla” osan sysäysenergiasta, jolloin liikkeen ja voimansiirron epätasaisuus pienenee. Sallii asennuksessa jopa 4º asteen kulmapoikkeaman. Suuri kulmapoikkeama kuitenkin lisää energiankulutusta.
Rengaskytkin on huoltovapaa, ei tarvitse voitelua. Pitkä elinkaari.
Rengaskytkimen asennusvideo
Metallilamellikytkimet
Teräslamellikytkin on vääntöjäykkä, välyksetön ja joustava akselikytkin, joka sallii verrattain suuren kulma- ja säteisvirheen akseleiden välillä.
Teräslamelli kestää hyvin lämpöä ja on huoltovapaa, joten kytkin soveltuu mm. kohteisiin, joissa esimerkiksi lämpötila on liian korkea perinteisellä kumielementillä varustetulle kytkimelle, tai välyksettömyys on tärkeää.
Oikein linjattuna ja mitoitettuna lamellikytkin on kestävä ja pitkäikäinen, eikä se vaadi silmämääräistä tarkastusta monimutkaisempia huoltotoimia. Lamellipakan kunnon voi tarkistaa koneiden käydessä strobovalaisimella.
Kytkimien rakenne on välyksetön ja niiden laakereille aiheutuvat lisäkuormitukset ovat suhteellisen pieniä. Kytkimien fyysinen koko verraten hammaskytkimeen on suurempi ja niiden sallima aksiaaliliike on suhteellisen pieni. Tyypillisimpiä havaittuja vaurioita metallilamellikytkimissä ovat asennuksessa syntyneet linjausvirheet jotka aiheuttavat kytkimen jousto-osien murtumisen.
Lamellikytkimet on suosituin kytkinvaihtoehto kemikaali-, kaivos-, öljy- ja kaasuteollisuuden pumppu- ja kompressoriasennuksissa vääntö- ja nopeusominaisuuksiensa, linjausvirheiden korjausmahdollisuutensa ja huoltovapautensa ansiosta.
Pölyisissä olosuhteissa, kuten kaivos- ja betoniteollisuudessa lamellikytkimen huoltovapaa ja voiteluaineettomuus lisää kytkimen käytettävyyttä.
Metallilamellikytkimet ovat käytännössä huoltovapaita eivätkä ne sisällä ennakkohuoltotoimenpiteitä.
Rikkoutumistilanteessa kytkimelle syntyneet vauriot korjataan vaihtamalla lamellipakat. Vioittuneen metallilamellikytkimen vaihtotyöhön käytettävä aika on suhteellisen lyhyt, sillä metallilamellikytkimestä ei tarvitse irrottaa kuin putkiakseli, jonka jälkeen pystytään vaihtamaan rikkoutuneet lamellipakat ilman kytkimen laippojen irrotusta käyttölaitteista.
Dodge Disc Coupling – lamellikytkimet
Vääntömomentti standardi: 237 – 19 998 Nm, tilauksesta 258 959 Nm
Pyörimisnopeus standardi: 2 560 – 9 100 1/min, tasapainoitettuna 6 400 – 22 700 1/min.