Savunpoistomoottorit

Joka päivä maantietunneleissa tuulettimet ja savunpoistomoottorit auttavat poistamaan ajoneuvojen tuottamia pakokaasuja. Niiden vähäinen pitoisuus, hyvä ilmanlaatu ja lämpötila ovat tärkeitä matkustajien hyvinvoinnille ja turvallisuudelle.

Palontorjuntajärjestelmät suunnitellaan yleensä siten, että puhaltimia käytetään normaalioloissa tavalliseen ilmanvaihtoon ja hätätilanteissa savukaasujen poistoon.

Tämä on erityisen tärkeää, kun ajoneuvojen liikkuminen tunneleissa tuottavat lämpöä ja saasteita, kun taas pakokaasut laskevat happipitoisuuden tasoa.

Hätätilanteissa savunpoistomoottoreiden on kestettävä ja toimittava luotettavasti korkeissa lämpötiloissa ja varmistavat nopean savun- ja lämmönpoisto, ne viivästyttävät tulen etenemistä ja mahdollistavat ihmisten vapaan pääsyn ja evakuoinnin hätäuloskäynteihin.

Tulipalon aikana samutusjärjestelmissä edellytetään usein savukaasunpoistopuhaltimia, jotka poistavat savukaasut ulkotilaan.

Palokaasujen poisto tapahtuu työntämällä tuuletettavaan tilaan koneellisesti lisää ilmaa, jolloin tilan paine kasvaa ja ilma purkautuu poistoaukkojen kautta ulos rakennuksesta.

Järjestelmät suunnitellaan yleensä siten, että puhaltimia käytetään normaalioloissa tavalliseen ilmanvaihtoon ja hätätilanteissa savukaasujen poistoon.

Savu- ja palokaasujen poistoon suunnitelluilta moottoreilta vaaditaan 200 – 400 °C mitoituslämpötila, minkä aikana moottorin on pystyttävä toiminaan 1-2 tuntia tulipalon aikana.

IE3 savun ja palokaasujen poistomoottorit

Täyttää EN12101 – Smoke and heat control systems – vaatimukset.

Tehoalue: 0,25 – 500 kW
Pyörimisnopeusalue: 3000 – 750 1/min.
Runkokoot: IEC 80 – 355 valurautarunko
Jännitteet: 220-240/380-415 V (IEC 80 – 100L saakka)
380-400-415/660-690//460 V ( IEC 112M sitä suuremmat)
Lämpötilaluokat: 200 ºC (2 tuntia), 250 ºC (2 tuntia), 300 ºC (1 ja 2 tuntia) tai
400 ºC (2 tuntia).

Savunpoistomoottorit

Savunpoistomoottorit soveltuvat taajuusmuuttaja käyttöön.

Taajuusmuuttajan Fire Mode -hätäajotila on tarkoitettu käytettäväksi kriittisissä tilanteissa, joissa oikosulkumoottorin käynnin on jatkuttava riippumatta taajuusmuuttajan normaaleista suojatoiminnoista.

Lisäturvallisuutta taajuusmuuttajan Fire Mode tilalla, kuten esimerkiksi henkilöstön turvallisessa evakuoinnissa tulipalon sattuessa.