Ideoinnin taso ei työelämässä vastaa sitä, mitä sen pitäisi näin koulutetussa maassa olla.
Selkeät, perusteelliset ja pätevästi perustellut ideointiprosessit yhä lähes loistavat poissaolollaan. Näin erityisesti organisaatiotasolla.
Yksilötasolta toki löytyy yksittäisiä sellaisia, loisteliaitakin, mutta se ei riitä alkuunkaan. Organisaatiotason versiot ovat edelleen liian usein pinnallisia ja taitamattomasti laadittuja.
Menestyksekkäässä ideointiprosessissa tarvittavia ajattelun ja vuorovaikutuksen perusasioitakaan ei edelleenkään kunnolla hyödynnetä. Jos ei edes sellaisia, niin miten voitaisiinkaan odottaa, että vielä vaativampi ajatteluprosessi olisi hanskassa.
Innovointiprosessimme on ollut ja on edelleen teknisten ja kaupallisten alojen ammattilaisten harteilla. He ovat hoitaneet kohtuullisen hyvin ne osiot, mitkä kuuluvat heidän ydinosaamiseensa. Siitä heille kunnia.
Kaupalliset ovat näin karrikoiden sanoen vieneet paljon huomiota innovointiprosessin loppuvaiheeseen eli nopeaan tuotteistamiseen, markkinointiin ja katteen saamiseen.
Entä kuka on ottanut päävastuun innovoinnin elintärkeän alkuvaiheesta kuten ideoinnista ja sen edellytysten, metodiikan, taitojen, prosessien ja järjestelmien kehittämisestä?
Lähde: Ideointi yskii Suomessa – pinta kiiltää mutta ei kestä raaputusta