Talous

Miksi Ruotsi hakkaa Suomen markkinointiosaamisessa 50–1?

Suomalaisessa markkinointiosaamisessa on vielä parantamisen varaa.

Ruotsi sai kansainvälisessä Cannes Lions -mainoskilpailussa 50 palkintoa, Suomi yhden. Markkinoinnin professori Pekka Mattila ei ole yllättynyt.

”Monet johtajat ajattelevat vielä nykyäänkin, että hyvä tuote myy itsensä. Se ei kuitenkaan ole pitänyt paikkaansa juuri koskaan, paitsi äärimmäisen niukkuuden aikoina”, Mattila sanoo.

Poikkeuksiakin toki on. Mattilan mielestä etenkin nuorempi johtajasukupolvi ymmärtää markkinoinnin, asiakaskokemuksen ja brändin arvon edeltäjiään paremmin.

”Uudempi sukupolvi on lähtökohtaisesti hyvin kansainvälinen. Se hakee vertailukohtansa maailmalta. Tällaista asenteen muutosta tarvitaan”, Mattila sanoo.

Suomi jäi kauas taakse naapurimaastaan Ruotsista kesäkuun loppupuolella järjestetyillä Cannes Lions -mainosfestivaaleilla. Ruotsalaiset mainosalan ammattilaiset rohmusivat yli 50 palkintoa, kun Suomi sai tyytyä yhteen palkintosijaan.

Suomen ainoan palkinnoille yltäneen joukkueen muodosti mainostoimisto Bob the Robotin Julius Greis ja Anton Paananen. He saivat pronssia paikan päällä käytävässä nuorten ammattilaisten Young Lions -kisan filmisarjassa.

Töiden ilmoittaminen kisaan on maksullista. Ruotsalaiset olivat ilmoittaneet kisaan moninkertaisesti töitä verrattuna suomalaisiin. Tämäkin huomioiden Suomen menestys jäi vähäisemmäksi kuin naapurimaan.

Mattila arvioi maiden välisen eron johtuvan muun muassa siitä, että Ruotsissa on enemmän globaaleja kuluttajabrändejä kuin Suomessa. Suomessa taas on paljon yrityksiltä yrityksille kohdistuvaa liiketoimintaa, kuten teknologiateollisuutta.

Markkinointi painottuukin Mattilan mukaan Suomessa vahvasti yritystenväliseen markkinointiin, joka ei ole kovin mainonnallista vaan pikemminkin informatiivista.

”Suomalaisen ja ruotsalaisen markkinoinnin vertailu on kuin vertailisi senegalilaista ja kanadalaista jääkiekkoa. Suomessa kilpailuun lähetettävää alkujaan kansainväliseen käyttöön tehtyä materiaalia on ylipäätään paljon vähemmän kuin Ruotsissa”, hän sanoo.

Lähde: ”Kuin vertailisi kanadalaista ja senegalilaista jääkiekkoa” – Miksi Ruotsi hakkaa Suomen mainoskilpailussa 50–1? | Mainonta | HS

kke@

Jaan kavereille
Published by
kke@

Recent Posts

Laakerien vikaantuminen

Sähkömoottorin laakereihin kohdistuu suuria lämpötilan vaihteluita riippuen moottorin asennuspaikasta. Ulkona sijaitseva moottori joutuu talvella kestämään…

4 kuukautta ago

Vesi-infran modernisointi parantaa ympäristön tilaa ja säästää käyttömenoja

EU-maissa on kaikkiaan noin seitsemän miljoonaa kilometriä vesi- ja jätevesiputkistoja. Näistä suuri osa on ollut…

4 kuukautta ago

Taajuusmuuttajien laitepuhaltimet

Ehkäisevien huoltotoimenpiteiden indikaattorina taajuusmuuttajissa käytetään lähinnä kunkin komponentin laskennallisia käyttöikäarvoja, käyttökokemusta ja ajoittaisia mittauksia. Taajuusmuuttajien…

4 kuukautta ago

Moottorin linjaus – säästää energiaa

Aina, kun moottori, pumppu tai muu laite on ollut irrotettuna, täytyy moottori ja käyttölaite linjata…

4 kuukautta ago

Oikealla voiteluaine valinnalla lisätään luotettavuttaa koneiden toimintaan

Kaikessa voitelussa on kysymys monien eri tarpeiden yhteen sovittamisesta. Kone- ja laitevalmistajat sekä käyttäjät joutuvat…

4 kuukautta ago

Korkean hyötysuhteen IE4 moottorit

IE4 hyötysuhdeluokan moottorit perinteisellä luotettavalla induktiomoottoritekniikalla. Varasto-ohjelmastamme löytyy uudet vaatimukset täyttävät IE4 moottorisarjat. IE4 moottorit…

4 kuukautta ago

Cookien käytöllä ei kerätä yksilöiviä tai henkilökohtaisia tietoja. Käytetään vai kävijämäärän seurantaan