Suomalaisessa markkinointiosaamisessa on vielä parantamisen varaa.
Ruotsi sai kansainvälisessä Cannes Lions -mainoskilpailussa 50 palkintoa, Suomi yhden. Markkinoinnin professori Pekka Mattila ei ole yllättynyt.
”Monet johtajat ajattelevat vielä nykyäänkin, että hyvä tuote myy itsensä. Se ei kuitenkaan ole pitänyt paikkaansa juuri koskaan, paitsi äärimmäisen niukkuuden aikoina”, Mattila sanoo.
Poikkeuksiakin toki on. Mattilan mielestä etenkin nuorempi johtajasukupolvi ymmärtää markkinoinnin, asiakaskokemuksen ja brändin arvon edeltäjiään paremmin.
”Uudempi sukupolvi on lähtökohtaisesti hyvin kansainvälinen. Se hakee vertailukohtansa maailmalta. Tällaista asenteen muutosta tarvitaan”, Mattila sanoo.
Suomi jäi kauas taakse naapurimaastaan Ruotsista kesäkuun loppupuolella järjestetyillä Cannes Lions -mainosfestivaaleilla. Ruotsalaiset mainosalan ammattilaiset rohmusivat yli 50 palkintoa, kun Suomi sai tyytyä yhteen palkintosijaan.
Suomen ainoan palkinnoille yltäneen joukkueen muodosti mainostoimisto Bob the Robotin Julius Greis ja Anton Paananen. He saivat pronssia paikan päällä käytävässä nuorten ammattilaisten Young Lions -kisan filmisarjassa.
Töiden ilmoittaminen kisaan on maksullista. Ruotsalaiset olivat ilmoittaneet kisaan moninkertaisesti töitä verrattuna suomalaisiin. Tämäkin huomioiden Suomen menestys jäi vähäisemmäksi kuin naapurimaan.
Mattila arvioi maiden välisen eron johtuvan muun muassa siitä, että Ruotsissa on enemmän globaaleja kuluttajabrändejä kuin Suomessa. Suomessa taas on paljon yrityksiltä yrityksille kohdistuvaa liiketoimintaa, kuten teknologiateollisuutta.
Markkinointi painottuukin Mattilan mukaan Suomessa vahvasti yritystenväliseen markkinointiin, joka ei ole kovin mainonnallista vaan pikemminkin informatiivista.
”Suomalaisen ja ruotsalaisen markkinoinnin vertailu on kuin vertailisi senegalilaista ja kanadalaista jääkiekkoa. Suomessa kilpailuun lähetettävää alkujaan kansainväliseen käyttöön tehtyä materiaalia on ylipäätään paljon vähemmän kuin Ruotsissa”, hän sanoo.
Sähkömoottorin laakereihin kohdistuu suuria lämpötilan vaihteluita riippuen moottorin asennuspaikasta. Ulkona sijaitseva moottori joutuu talvella kestämään…
EU-maissa on kaikkiaan noin seitsemän miljoonaa kilometriä vesi- ja jätevesiputkistoja. Näistä suuri osa on ollut…
Ehkäisevien huoltotoimenpiteiden indikaattorina taajuusmuuttajissa käytetään lähinnä kunkin komponentin laskennallisia käyttöikäarvoja, käyttökokemusta ja ajoittaisia mittauksia. Taajuusmuuttajien…
Aina, kun moottori, pumppu tai muu laite on ollut irrotettuna, täytyy moottori ja käyttölaite linjata…
Kaikessa voitelussa on kysymys monien eri tarpeiden yhteen sovittamisesta. Kone- ja laitevalmistajat sekä käyttäjät joutuvat…
IE4 hyötysuhdeluokan moottorit perinteisellä luotettavalla induktiomoottoritekniikalla. Varasto-ohjelmastamme löytyy uudet vaatimukset täyttävät IE4 moottorisarjat. IE4 moottorit…
Cookien käytöllä ei kerätä yksilöiviä tai henkilökohtaisia tietoja. Käytetään vai kävijämäärän seurantaan