Teollisuudessa pyörii valtava määrä vanhoja oikosulkumoottoreita. Vanhojen sähkömoottoreiden uusiminen on ekoteko ja valtava energiansäästöpotentiaali.
Usein sähkölaskusta saatavilla säästöllä voidaan rahoittaa koko vaihtorumpa.
Suurin säästöporentiaali saavutetaan yli 10-vuotta vanhoilla ja alle 20 kW:n moottoreilla. Vanhojen ja uusien moottoreiden väliset hyötysuhde ero usein osoittaa, että huoltamisen sijaan moottorit kannattaisi vaihtaa uusiin.
Parantuneet hyötysuhteet lihottaneet ulkoisia mittoja
Ennen kuin lähtee uusimaan sähkömoottorikantaa, kannattaa otta rullamitta esiin ja mitat vanhojen moottorien asennustila. Sillä uusien IE-3 ja IE-4 energiansäästömoottoreiden parantuneet hyötysuhteet ovat lihottaneet moottorirunkojen ulkoisia mittoja, vaikka asennusmitat ovat pysyneet IEC-standardien arvoissa.
Tuomme esiin ne haasteet, joihin asiakkaat ovat usein törmänneet uusien IE-3 ja IE-4 energiansäästömoottoreiden kanssa.
Asentaja kiittää ennakoinnista. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin turhaan tehty työ ja menetetty tuotanto.
Olemme vertailleet yleisempien sähkömoottorivalmistajien moottoreiden koko eroja. Suurimmillaan erot ovat todella isoja. Samoista raaka-aineista huonoin valmistaa kaksi sähkömoottoria, kun paras tekee kolme moottoria. Kumpikin on saman tehoiset IE4-energiatehokkuusluokan vakiomoottoreita.
Toiset moottorivalmistajat ovat saaneet pidettyä ulkoiset mitat paremmin kurissa kuin toiset.
Rullamitta esiin
Moottorin rungon ympärysmitan kasvattaminen vaikuttaa moottorin asentamiseen. Akselikorkeus on IEC standardin mukainen.
Tassut ovat runkoon nähden hieman ylempänä, vanhaan moottorin verrattuna IE-energiansäästömoottorien kokonaiskorkeus on usein suurempi B3-moottorin asennuspinnasta mitattuna kuin vanhassa moottorissa. Kokonais korkeus on useissa paikoissa määrävä mitta.
Kasvanut korkeus vaikuttaa, asennustila on ahtaampi joka suuntaan.
Yleensä IE-moottori on korkeampi ja leveämpi kuin vanha. Jotta moottorin standardin mukainen asennusmitta on saavutettu, joidenkin valmistajien on pitänyt pidentää myös moottoreiden runkoa.
Sähkönsyöttökaapelin vaihtoon on myös varauduttava.
Energiansäästömoottoreiden ulkoiset mitat ovat kasvaneet, koska IE3- ja IE4-energiatehokkuus vaatimukset on pitänyt saavuuttaa, jollakin tavalla.
Jotta moottori toimii suunnitellusti moottorin ympärillä pitää olla riittävästi tilaa, jotta moottorin jäähdytys toimii suunnitellusti. Liian ahtaassa tilassa moottori saattaa käydä liian kuumana.
Moottorin korkeampi käyttölämpötila heikentää moottorin hyötysudetta sekä vaikutta käämien elinkaareen.
Suunnitteluun ja testaamiseen tuhansia miestyötunteja
Uusien IE-energiansäästömoottoreiden suunnittelu ja testaaminen on vaatinut tuhansia miestyötunteja moottorivalmistajilta. Oikosulkumoottoreita on ajettava testipenkissä satoja tunteja, jotta tehokäyrät saadaan tulostettua. Hyötysuhdekäyrän on alitettava energiatehokkuusluokan vaatimukset.
Saman moottorirungon on toimittava hyötysuhteen puitteissa 2-, 4- ja 6-napaisilla oikosulkumoottoreilla sekä erilaisilla jännitteillä.
Standardin mukaisia moottorirunkoja on noin kymmenen, pyörimisnopeuksia on kolme plus käyttöjännitteet.
Edes kaikkein suurimmilla sähkömoottori valmistajilla ei ole resursseja eikä tarvetta uusia koko moottorimallistoa. Pienimmillä valmistajilla resurssien puute näkyy erityisesti moottoreiden kasvaneissa ulkomitoissa, kun suurimilla on ollut mahdollisuuksia panostaa tuotekehitykseen ja testaamiseen.