Yli kahden vuoden työn tulokset saatiin viimein käyttöön, kun 200 tonnin painoista teräksistä säiliötä kuljettava erikoiskuljetus starttasi Lappeenrannan Muukosta tiistai-iltana.
Matka kohti Äänekoskea ja Metsä Fibren tehdasta alkoi lopulta kello 18 aikaan noin 20 tuntia suunnitellusta aikataulusta myöhässä.
Maanantai-iltana lähtöyritys tyssäsi, kun vetoauto hajosi ja varaosa jouduttiin tilaamaan Ruotsista saakka, sillä erikoiskalustoon ei osaa lähempää löytynyt.
Silloin tehtiin ensimmäiset suunnitelmat. Tutkittiin, onko tällainen kuljetus ylipäätään mahdollista suorittaa, Penttinen sanoo.
Logistista suunnittelua tien päällä alettiin tehdä noin kaksi kuukautta sitten.
Käytännössä koko reitti on kävelty läpi. Olemme mitanneet jokaisen puhelin- ja sähkölangan korkeuden ja tien leveydet.
Pirkanmaan Ely-keskus on tehnyt kuljetusfirman toiveiden pohjalta oman arvionsa siitä, voiko kyseisenlainen kuljetus ajaa reitillä. Muun muassa siltojen kestävyys on ollut selvityslistalla.
Kuljetuksen mukana kulkee koko ajan 15 hengen työryhmä. Penttinen kertoo, että parhaimmillaan töissä on samanaikaisesti jopa 50 henkilöä. Lisäksi Liikenneviraston päivystys Turussa on jatkuvassa yhteydessä kuljetukseen.
Jättimäisen lastin kuljettamiseen tarvitaan myös jättimäinen auto. Tosin päällepäin vetoauto näyttää tavalliselta kuorma-autolta. Totuus on toinen.
Siinä on 700 hevosvoimaa, se on neliakselinen ja kaksi vetävää akselia, siinä ei ole tavallista kytkintä vaan momentinmuunnin. Jousitukset ovat normaalia rajummat ja jarrut isommat, Penttinen luettelee.
Jättiläisen rattiin ei pääse kuka tahansa, vaikka lain mukaan ajo-oikeus yhdistelmäajoneuvoon ja ammattipätevyys olisi tarpeeksi. Penttinen sanoo, että kuljettajan on oltava kokenut. Kokemusta haetaan ensin pienemmistä autoista, sitten yhdistelmistä ja erikoiskuljetuksista.
Sähkömoottorin laakereihin kohdistuu suuria lämpötilan vaihteluita riippuen moottorin asennuspaikasta. Ulkona sijaitseva moottori joutuu talvella kestämään…
EU-maissa on kaikkiaan noin seitsemän miljoonaa kilometriä vesi- ja jätevesiputkistoja. Näistä suuri osa on ollut…
Ehkäisevien huoltotoimenpiteiden indikaattorina taajuusmuuttajissa käytetään lähinnä kunkin komponentin laskennallisia käyttöikäarvoja, käyttökokemusta ja ajoittaisia mittauksia. Taajuusmuuttajien…
Aina, kun moottori, pumppu tai muu laite on ollut irrotettuna, täytyy moottori ja käyttölaite linjata…
Kaikessa voitelussa on kysymys monien eri tarpeiden yhteen sovittamisesta. Kone- ja laitevalmistajat sekä käyttäjät joutuvat…
IE4 hyötysuhdeluokan moottorit perinteisellä luotettavalla induktiomoottoritekniikalla. Varasto-ohjelmastamme löytyy uudet vaatimukset täyttävät IE4 moottorisarjat. IE4 moottorit…
Cookien käytöllä ei kerätä yksilöiviä tai henkilökohtaisia tietoja. Käytetään vai kävijämäärän seurantaan