Sähköjärjestelmä on murroksessa, ja sähköautot nähdään joko peikkona tai mahdollisuutena. Sähköjärjestelmän kannalta 250 000 sähköauton energiankulutus ei ole iso ongelma, sähkönkulutuksen lisäys vuodessa on noin 1 TWh.
Sähköauto kulkee yhdellä kilowattitunnilla sähköä noin 5–6 kilometriä.
Viimeisen kahdeksan vuoden aikana Suomen sähkönkulutus on laskenut noin 8 TWh, joten vaikka Suomen kaikki noin 2,5 miljoonaa autoa olisivat sähkökäyttöisiä, sähköä kuluisi suurin piirtein saman verran kuin huippuvuonna 2007 (10 TWh:n lisäys). Niin siirto- kuin jakeluverkotkin ovat vahvistuneen kyseisen vuoden jälkeen, joten uskon, että piuhat keskimäärin kestävät.
Sähköt päällä keskimäärin ei kuitenkaan riitä, sähköä tarvitaan joka hetki. Autojen lataaminen yhtaikaisesti voisi aiheuttaa paikallisia ongelmia ja myös heilahtelua järjestelmässä. Kuvaan astuvat tulevaisuudessa älykkäät sähköverkot.
Sähkömiehen silmin sähköautot ovat nimittäin fillareilla liikkuvia mobiileja akkuvarastoja, joita voidaan hyödyntää sähköjärjestelmän tehotasapainon hallinnassa ja alueellisten pullonkaulojen hoitamisessa.
Fingrid on ollut mukana projekteissa, joissa sähköautojen lataukseen on kehitetty älykkäitä latausjärjestelmiä, ja olemme huomanneet, että latausta pystytään ohjaamaan muutamissa sekunneissa esimerkiksi verkon taajuuden muutoksien mukaan.
Sähköautojen latausverkostoa on jo olemassa Suomessa, mutta sähköautojen määrän lisääntyminen edellyttää latausverkon laajentamista – ja päinvastoin. Rakentamalla latausverkosta älykkään olemme mukana luomassa mahdollisuuksia. Yksinkertaisimmillaan ohjaus on sitä, että auton latausvirtaa säädetään tarvittaessa alaspäin. Tämä on helppoa ja voidaan toteuttaa jo tänään.
Lähde: 250 000 sähköautoa tulee – kaatuuko kantaverkko? – Fingrid-lehti