250 000 sähköautoa tulee – kaatuuko kantaverkko? | Fingrid

Sähköjärjes­telmä on mur­rok­ses­sa, ja sähköau­tot nähdään joko peik­ko­na tai mah­dol­li­suu­te­na. Sähköjärjes­telmän kan­nal­ta 250 000 sähköau­ton ener­gian­ku­lu­tus ei ole iso on­gel­ma, sähkönku­lu­tuk­sen lisäys vuo­des­sa on noin 1 TWh.

Sähköauto kul­kee yh­dellä ki­lowat­ti­tun­nil­la sähköä noin 5–6 ki­lo­met­riä.

Vii­mei­sen kah­dek­san vuo­den ai­ka­na Suo­men sähkönku­lu­tus on las­ke­nut noin 8 TWh, jo­ten vaik­ka Suo­men kaik­ki noin 2,5 mil­joo­naa au­toa oli­si­vat sähkökäyttöisiä, sähköä ku­lui­si suu­rin piir­tein sa­man ver­ran kuin huip­pu­vuon­na 2007 (10 TWh:n lisäys). Niin siir­to- kuin ja­ke­lu­ver­kot­kin ovat vah­vis­tu­neen ky­sei­sen vuo­den jälkeen, jo­ten us­kon, että piu­hat kes­kimäärin kestävät.

Sähköt päällä kes­kimäärin ei kui­ten­kaan riitä, sähköä tar­vi­taan joka het­ki. Au­to­jen la­taa­mi­nen yh­tai­kai­ses­ti voi­si ai­heut­taa pai­kal­li­sia on­gel­mia ja myös hei­lah­te­lua järjes­telmässä. Ku­vaan as­tu­vat tu­le­vai­suu­des­sa älykkäät sähköver­kot.

Sähkömie­hen sil­min sähköau­tot ovat ni­mittäin fil­la­reil­la liik­ku­via mo­bii­le­ja ak­ku­va­ras­to­ja, joi­ta voi­daan hyödyntää sähköjärjes­telmän te­ho­ta­sa­pai­non hal­lin­nas­sa ja alu­eel­lis­ten pul­lon­kau­lo­jen hoi­ta­mi­ses­sa.

Fingrid on ol­lut mu­ka­na pro­jek­teis­sa, jois­sa sähköau­to­jen la­tauk­seen on ke­hi­tet­ty älykkäitä la­tausjärjes­tel­miä, ja olem­me huo­man­neet, että la­taus­ta pys­tytään oh­jaa­maan muu­ta­mis­sa se­kun­neis­sa esi­mer­kik­si ver­kon taa­juu­den muu­tok­sien mu­kaan.

Sähköau­to­jen la­taus­ver­kos­toa on jo ole­mas­sa Suo­mes­sa, mut­ta sähköau­to­jen määrän lisäänty­mi­nen edel­lyttää la­taus­ver­kon laa­jen­ta­mis­ta – ja päin­vas­toin. Ra­ken­ta­mal­la la­taus­ver­kos­ta älykkään olem­me mu­ka­na luo­mas­sa mah­dol­li­suuk­sia. Yk­sin­ker­tai­sim­mil­laan oh­jaus on sitä, että au­ton la­taus­vir­taa säädetään tar­vit­taes­sa alaspäin. Tämä on help­poa ja voi­daan to­teut­taa jo tänään.

Lähde: 250 000 sähköautoa tulee – kaatuuko kantaverkko? – Fingrid-lehti